2020 Terug in Tanzania

12 januari 2020 - Usa River, Tanzania

Lieve volger,

Je ontvangt automatisch deze mail omdat je als volger staat aangemeld. Wil je dit niet laat het dan even weten.

Ik ben weer in het mooie Tanzania beland 😊. Na, met mixed feelings, Afrika te hebben verlaten in maart verleden jaar ben ik nu terug in een dorp vlakbij Arusha. Deze keer voor 6 weken en met andere doelen.

Ik ga meewerken als volunteer in het bedrijf van Marion, een Nederlandse dame die ik in 2015 voor het eerst heb ontmoet en die hier al een geruime tijd woont. Ze heeft in de afgelopen jaren een prachtig bedrijf opgebouwd, I.B.E.S. (Institute for Business, Entrepreneurship, social and pedagogical Studies)  www.ibes.co.tz Het bedrijf bestaat uit verschillende afdelingen waaronder de daycare en nursery, de opleiding tot juf, de werkplaats voor het maken van de speeltoestellen, de speeltuin zelf en Mac Ibes (restaurant). En natuurlijk bezoek ik "ons" sponsorkind Erick die net begonnen is in klas 6 op de Dinka school.

Ik neem je even een weekje mee terug in de tijd..... Op 6 januari zat ik in het vliegtuig naar Kilimanjaro airport. Daar aangekomen heb ik een visum gekocht en kon ik na de paspoort controle makkelijk doorlopen naar de band waar je koffer er voor je afgehaald wordt. De taxi was geregeld en ik zag al snel een bordje met mijn naam. Dat gaat soepel dacht ik nog, totdat onderweg bleek dat de beste man de verkeerde Sylvia in de auto had. Hilarisch! Hij moest een Spaanse ophalen met toevallig dezelfde naam. Hij liet mij een foto zien van haar paspoort en zegt : this is you. Bijna goed zeg ik als ik een vrouw van rond de 30 zie, haha, keer maar om vriend. Terug op de luchthaven zagen we al snel de Spaanse en mijn taxichauffeur, off we go. Onderweg verbaas ik mij weer hoeveel sterren hier aan de hemel staan en hoe helder ze zijn. Bij Marion en Dick aangekomen doen we een bakkie thee en kletsen we bij. Voelt toch weer als thuiskomen.

Op dinsdag gaan we meteen aan de bak en zie ik weer een aantal bekenden. Heel leuk! Er zijn nu 3 klasjes in plaats van 2 en hebben de namen Zebra (0-2 jr.), Giraf 2+ tot 4 jr) en Lion (4+ tot 6 jr) gekregen. In mei 2019 zijn er 8 meisjes gestart met de opleiding tot juf, in september ook weer 8. Zes weken in de banken wisselen zij af met 6 weken als trainee, en dat een jaar lang. Het is een unieke kans op een baan als professionele daycare/nursery juf. Er gebeurd veel op een dag. Het nieuwe schooljaar is net begonnen en iedereen moet zijn draai weer vinden. Aanmeldingen van nieuwe kindjes, speelgoed wat aankomt en gesorteerd moet worden door de juffen zelf. Welk speelgoed is voor welke leeftijd geschikt? Voor ons makkelijk maar deze meisjes zien de meeste dingen voor het eerst en hebben sowieso nooit zelf speelgoed of puzzels gehad. Anthonia, de manager van Mac. Ibes komt langs voor een bespreking met Marion. De dag vliegt voorbij. In de avond kan ik aanschuiven bij Dick en Marion voor het eten, heerlijk. En dan lekker dan naar mijn 'eigen' huisje. De temperatuur is goed hier, 28 graden, 's avonds koelt het een beetje af.

De rest van de week krijg ik een goede indruk van het bedrijf en probeer ik overal een beetje te helpen. Eigenlijk net als op Archeon ;) . Van het opruimen en organiseren van de materialen in de container, het repareren van puzzels en boekjes, tot het opzetten van partytenten voor op het terras. Moet je eens proberen met 3 Tanzanianen :). We bezoeken de daycare in Usa River waar Jennifer de headteacher is, zij heeft 3 jaar geleden de opleiding gedaan en doet het hier prima. Er zijn 28 kindjes en het is tijd voor een 2e lokaal. Er wordt besproken hoe het gaat en wat er nodig is aan extra materiaal zoals tafeltjes, stoeltjes en speelgoed. De 3e daycare die onder Ibes valt is in Arusha, 20 minuten met de auto. Hier heeft een jong Nederlands stel de leiding. Het valt mij op dat alle locaties er spik en span uitzien. Alles is goed georganiseerd, veel materialen, alle kindjes in uniform, echt te schattig. Ik moet zeggen dat het in contrast staat met de projecten die ik tot nu toe heb gedaan. Toen had ik te maken met een andere klasse van de bevolking en ging het om armere kindjes. De kinderen van de daycare zijn bevoorrecht. Wat ook weer heel mooi is omdat zij met hun kennis en goede school opvoeding de nieuwe generatie gaan vormen en dit niveau ook later weer door kunnen geven.

Aan het begin van het jaar heeft Marion de werkplaats overgedragen aan Jackson, iemand die al jaren bij haar in dienst is. Ibes is het enige bedrijf in Tanzania dat speeltoestellen maakt. Aanvragen voor deze toestellen komen van scholen, ziekenhuizen, lodges, restaurants, op allerlei plekken waar er kinderen zijn. Het is een tijdrovende klus. Gesprekken voeren op locatie, wat wil de klant, offertes maken, werknemers aansturen, transport regelen, administratie. Ik denk dat het heel mooi is dat Jackson deze kans krijgt en als Tanzaniaan bij kan dragen aan de werkgelegenheid in dit gebied en in de toekomst wellicht zelfs uit kan breiden.

Een intensieve 1e week met veel indrukken, gezellige avondmaaltijden, een duik in het zwembad en een heerlijke bbq met buren. En dat allemaal in dit prachtige groene deel van Tanzania waar de zon schijnt en ik geniet van de vriendelijkheid van de bevolking en hun way of life.

Een paar plaatjes om mijn tekst te laten leven kun je vinden onder de foto's.

Sylvia Xxx

1. Mark:
    12 januari 2020
    Veel plezier en geniet er ook van he
  2. Chantal:
    12 januari 2020
    Super leuk klinkt het Syl, lekker gelijk aan de bak. Veel plezier daar!😃
  3. Bianca:
    Onwijs leuk.❤️🇨🇦
  4. Helma Berfelo:
    12 januari 2020
    Dat ziet er goed uit Sylvia👍🏻
    Fijn dat je het naar je zin hebt en je er vertrouwd voelt. Genoeg te doen als we het zo lezen. Succes💪🏻💞
  5. Linda Stigter:
    12 januari 2020
    Go girl! Wist t niet. Volg je graag.
    Liefs Lin
  6. Jacqueline Daniels:
    12 januari 2020
    Heerlijk om weer jouw passie te volgen. Geniet er van en heel veel succes ❤️
  7. Sandra:
    12 januari 2020
    Wat super Syl dat je weer terug bent! Uiteindelijk wordt je hier toch het gelukkigst van. Geniet !!!!! 😘
  8. Kris:
    Leuk Syl! Gaaf om er weer te zijn! X
  9. Sandra:
    Hey Syl,
    Haha inderdaad hilarisch om aangezien te worden voor een 30-jarige Spaanse (en dat op onze leeftijd!). Goed om te horen dat je lekker aan de slag bent, mooi weer hebt en nu ook kinderen in Afrika ziet waarmee het beter gaat. Helaas heb ik je oproep gemist omdat mijn geluid van mijn telefoon uit stond, snel even bellen!!! Love you, veel plezier. Kus van je zus (misschien een beetje zusje).
  10. I. Van Mastrigt:
    12 januari 2020
    Dat leest weer lekker weg Syl. Mooi om ook dit mee te mogen maken. Enjoy en maak weer mooie nieuwe herinneringen. Liefs😘🌅
  11. Jan:
    12 januari 2020
    Hierbij een berichtje van Jan. Hallo Syl. Fijn om daar weer te zijn, zeker met dat mooie weer (hier is het knudde met het weer) en het mooie werk wat je daar doet. Groetjes je zwager.
  12. M.claassens:
    12 januari 2020
    Wat leuk dat jij doet waar jij van geniet. En het lijkt mij heel leuk die vriendelijke lachende kindjes te begeleiden, lieve Silvia hier gaat alles zijn gang, ben deze week bij Archeon langs geweest, daar veranderd ook niets. Mijn dochter woont bij Archeon in een nieuwe woonwijk, en ik ga dinsdag na drie uur oppassen vandaar, ben al drie jaar met pensioen het was wennen maar gaat nu goed. Tennissen golfen en de kleinkinderen en niet vergeten coen is ook thuis dat was wel wennen, maar het is nu goed. Weet je wat mij zo lekker lijkt in Afrika het weer ik hou van warmte.. dit jaar gaan wij in mei naar Canada met een camper hebben we al vaker gedaan, vinden wij heerlijk, geen vaste route maar gewoon gaan drie weken lang, het weer zal aangenaam zijn coen kan niet zo goed tegen de zon vandaar. Met mijn kinderen gaat het goed, ik heb nu 5 kleinkinderen en daar blijft het bij zeggen ze. Het is een gezellige stel en wij genieten. Lieve Silvia ik blijf je volgen, het gaat je goed.
  13. Mies:
    Trots op jou, tante Syl. Zet ‘m op, TOPPER!! Xx
  14. Agnes:
    12 januari 2020
    Wat fijn dat je er weer bent, om met al dat mooie werk wat ze daar doen mee te helpen. Geniet van je tijd daar met al je kennissen en bekende.
  15. Nel:
    12 januari 2020
    Hé Sylvia fijn dat je weer kan gaan helpen in Tanzania en dat het nu beter georganiseerd is hoop dat het n fijne tijd daar heb
  16. Kelly:
    12 januari 2020
    Whoehoe Syllie!! Have fun en geniet :) Ik denk aan je hoor en lees je verhalen wel, blijf ik lekker op de hoogte. Dikke kus en knuffel xxx kellebel
  17. Nick en Daphne:
    12 januari 2020
    Leuk dat je toch weer terug bent in Tanzania! Totaal ander project dit keer, klinkt goed. Geniet er van, we blijven je volgen. Liefs Nick en Daphne
  18. Larue:
    12 januari 2020
    Fijn dat het goed met je gaat Syl!
    Succes en plezier ❤️
  19. Jos:
    13 januari 2020
    Fijn jouw belevenissen weer te kunnen volgen in de mooie en sprekende verhalen.
    Veel plezier en succes verder.
    Liefs, Jos
  20. Marjan Van Deest:
    13 januari 2020
    Super om je weer te volgen!! Dikke kus xxx
    Marjan
  21. Sas:
    13 januari 2020
    Superleuke blog Syl, fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende blog, liefs Sas😘
  22. Sandra Krougman:
    Yeah! Goed begin Syl! Geniet er van!! XXX
  23. Femke:
    13 januari 2020
    Hey mams! Lekker he als dr voor je gekookt wordt😉 klinkt in elk goed allemaal! Bye🙋🏽‍♀️
  24. Sjaan:
    13 januari 2020
    Hoi Sylvia Fijn dat het nu wel beter geregeld is en dat je weer geniet. Hoi hoi
  25. Marion:
    13 januari 2020
    Wat leuk !! Veel succes en plezier in Afrika toegewenst !
  26. Marianne Ackx:
    13 januari 2020
    Wat leuk voor je dat je weer een project heb gevonden om bij te helpen
    Heel veel plezier met alles wat op je pad komt. En ook genieten en laat het verleden achter je.
    Aan de foto’s te zien een goed georganiseerde project
    Ik ga je weer volgen
    Dikke kus
  27. Desiree:
    13 januari 2020
    Yeeeah silly, weer op je plekje in Afrika. Lekker je ding doen daar. Dien waar je blij van wordt. Kus
  28. Bob:
    13 januari 2020
    Leuk om weer wat van je reis adventuren te lezen. Zo te horen, heb je het naar je zin. Ik kijk uit naar de volgende verhaal uit "deepest Africa"
  29. Annette:
    Hey meis! OLA!🤩
    Maar wat een verschil met en vorige plek zeg. Mooie faciliteiten. Leuk je verhaal te lezen. Lekker in je element zijn daar. Geniet. En veel succes! Knuffel voor jou!💕
  30. Corina Janssen-Slof:
    14 januari 2020
    Wat gaaf Sylvia dat je weer terug bent. Succes toegewenst. Ik lees graag je verhalen weer mee!